Samen met uw leerlingen bent u van harte welkom in ons museum !
Wij bieden 3 schoolprogramma’s aan, maar uiteraard kunnen wij in overleg met u ook een programma (rondleiding of speurtocht) op maat aanbieden. U kunt daartoe telefonisch of via de e-mail contact met op ons opnemen.

JET & JAN

Jet & Jan is een lesproject voor groep vijf van het basisonderwijs ( leeftijd 8-9 jaar.) Het thema van dit project is: “het dagelijks leven in de woonplaats van de leerlingen honderd jaar geleden”.

Lesmateriaal :
In de klas ( 9 lessen ) : Lespakket met docentenhandleiding, werkbladen, tijdsbalk, fotoserie. Dit lespakket wordt door de scholen geleend bij het museum.
In het museum ( 1 les) : Activiteitencircuit. De les in het museum duurt negentig minuten. Begeleiding is in handen van drie medewerkers van het museum, een docent en zes ouders. De leerlingen lopen in zes groepjes een circuit van zes activiteiten, voorafgegaan door een klassikale ontvangst en introductie en afgesloten met een nabespreking.

Onder andere De Leilinde uit Reusel heeft deelgenomen aan het Jet en Jan project . Voor een impressie klik hier

MUSEUMSCHATJES

Museumschatjes is een jaarlijks terugkerend onderwijsproject voor leerlingen van groep 5/6 en groep 7/8 van het basisonderwijs. De leerlingen worden op een leuke manier in aanraking gebracht met museaal erfgoed in de eigen omgeving. Museumschatjes loopt in 2016 van 28 september t/m 20 november. Vanaf 1 september kunnen scholen zich aanmelden bij ons museum. Voor het bezoek aan het museum worden de leerlingen eerst aan het denken gezet over de vraag wat een voorwerp eigenlijk waardevol maakt. Na deze inleidende les volgt het museumbezoek. De leerlingen gaan zelf op zoek naar de waarde van museumschatten. Terug in de klas volgen diverse verwerkingsopdrachten.

De voorbereiding in de klas duurt 30-40 minuten, het museumbezoek 60-90 minuten en de verwerking 30-90 minuten. Deelname aan Museumschatjes is kosteloos. Klik hier voor meer informatie.

OVERGISTEREN

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

Met een brief laten de kinderen hem weten dat zijn koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen ‘museum’, ‘vroeger’ en ‘bewaren’, met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Leergebied
Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is. Thema’s: vroeger, museum, taalontwikkeling.

[responsive-slider id=4935]